בואו נעשה סדר, תקשיבו לזה: מה ההבדל בין נכות כללית לנכות רפואית? יש פה בעצם שיבוש של כמה מונחים.
נכות כללית מורכבת בעצם משני שלבים. השלב הראשון הוא הנכות הרפואית. תפקידו של השלב הזה הוא לענות על השאלה ממה החולה סובל, מהן הבעיות הרפואיות שמהן הוא סובל ושבגללן הוא מגיש תביעה לנכות כללית.
השלב השני הוא דרגת אי-הכושר. תפקידה לענות על השאלה האם החולה איבד את היכולת להשתלב בשוק העבודה, האם בעקבות המצבים הרפואיים שלו נפגעה היכולת שלו לקום בבוקר ולצאת לעבוד.
ואלה הכלים של המוסד לביטוח לאומי לענות על השאלות האלה, ובעצם זה נעשה, כמו שאמרתי, בשני שלבים: השלב הראשון - נכות רפואית, ממה החולה סובל. השלב השני - דרגת אי-כושר, כמה אותה נכות רפואית, אותם אחוזי נכות רפואית, משפיעים על היכולת של החולה הספציפי הזה לקום בבוקר ולצאת לעבוד. האם הוא איבד לפחות 50 אחוז מהיכולת להשתלב בשוק העבודה, ואם כן - דרגת אי-הכושר היא שקובעת כמה קצבה החולה יקבל.
אז אני מסכמת: נכות כללית היא השם הכללי של כל התהליך בנושא פגיעה ביכולת ההשתכרות מול המוסד לביטוח לאומי. בתוך הנכות הכללית יש לנו שני שלבים, ושני המושגים האלה חשובים: נכות רפואית - ממה החולה סובל, ודרגת אי-כושר - איך זה משפיע על היכולת שלו לקום בבוקר ולצאת לעבוד.
תלמדו, תחקרו, תשאלו אותנו הכול - אנחנו פה בשבילכם.